Klantcase ziekenhuizen | AZ Diest België - Infolearn
2217
page-template-default,page,page-id-2217,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Garant staan voor kwalitatieve en patiëntvriendelijke zorg’

AZ Diest ziekenhuis

“Continue ontwikkeling van zorgprofessionals is vereist om professionele zorg binnen AZ Diest te garanderen.”

AZ Diest | Ziekenhuis

Het Belgische ziekenhuis AZ Diest heeft als doel kwaliteitsvolle en veilige zorg te leveren aan al haar patiënten en hun familie. Om hierin te slagen heeft het regionale ziekenhuis een aantal kernwaarden geformuleerd, waaronder samenwerken aan continue verbetering voor patiënten en medewerkers. Eigen verantwoordelijkheid en initiatieven voor verbeterpunten worden dan ook van harte ondersteund.

 

In dit kader heeft de afdeling VTO begin 2017 de opdracht gekregen een digitale leeromgeving te creëren, zodat medewerkers op een eenvoudige en laagdrempelige wijze aan hun kennis en vaardigheden kunnen werken. Naast e-learning, cursusadministratie en het aanbieden van vakinhoudelijke kennis werd de wens uitgesproken om binnen de leeromgeving de voortgang en het functioneren van medewerkers te registreren en monitoren.

AZ Diest Ziekenhuis

Match met Infolearn

Eind 2017 maakte AZ Diest de keuze voor het implementeren van het leer- en ontwikkelplatform van Infolearn. Er bleek een perfecte match tussen de visie op leren van het ziekenhuis en de mogelijkheden die Infolearn met haar eigen leer- en ontwikkelplatform aanbiedt. Zo bleek de geïntegreerde auteurstool H5P perfect aan te sluiten aan de wens om zelf e-learning te ontwikkelen. Tijdens de implementatie verzorgde Infolearn een efficiënt trainingsprogramma, met als resultaat dat AZ Diest nu zelf de kennis in huis heeft om de e-learning modules volledig autonoom te ontwikkelen en te beheren. 

“De samenwerking met Infolearn is erg aangenaam. Tijdens de implementatie werd altijd een creatieve en constructieve oplossing gevonden voor onze, soms kritische, vragen. (Griet Tijskens, AZ Diest)

AZ Diest | werkplekleren ziekenhuis

“Door digitalisering van de gesprekkencyclus ontstaat transparantie en vinden beoordelingen voor ieder departement op dezelfde wijze plaats.(Griet Tijskens, AZ Diest)

Stimuleren van leren en ontwikkelen

Naast het aanbieden van vakinhoudelijke kennis, is het leerplatform van AZ Diest ingericht met zogenoemde talentonderdelen waarbij de zorgprofessional zelf de regisseur is over zijn eigen ontwikkeling. Kerncompetenties en leer- & ontwikkeldoelen vormen een centraal onderdeel van de beoordelings- en gesprekkencyclus, die volledig digitaal wordt vastgelegd. Het ziekenhuis stimuleert zo eigen initiatief rondom ontwikkeling en profiteert tegelijkertijd van een efficiëntieslag in de opleidingsadministratie.

 

Tot slot heeft AZ Diest voor de implementatie van een observatiemodule binnen het leerplatform gekozen. Deze observatiemodule faciliteert en registreert leren op de werkplek, waarbij medische handelingen en andere vaardigheden, digitaal door assessoren beoordeeld en afgetoetst wordt. Hiermee ontstaat veel ruimte voor feedback en het reflecteren op eigen handelen. Een effectieve manier van leren, waarmee kwalitatieve zorg gewaarborgd en aangetoond wordt!