Social Profit in een veranderende wereld - Infolearn
1148
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-1148,page-child,parent-pageid-782,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

“Altijd op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen rondom leren.”

24 februari 2017 | Social Profit in een veranderende wereld

Op donderdag 23 februari bezocht Katrien de Troyer (Senior Learning Consultant) namens Infolearn ‘De Dag van de Social Profit’, een studiedag van Acerta, in het Vlaamse Affligem. Ja hoor, Affligem staat voortaan niet alleen bekend voor zijn lekkere bier, maar ook voor de smaak van bruisende ideeën. De hele studiedag zal een pleidooi worden voor wendbare organisaties, die niet bang zijn van een veranderende wereld, maar zich soepel en ruimdenkend opstellen.

 

Hoe organisaties zich aanpassen

Want de wereld is VUCA, vertelt de eerste spreker Philippe Bailleur. VUCA staat voor Volatile, Uncertain, Complex en Ambiguous. Een wereld die onzeker is, en met dermate veel variabelen dat we onze organisaties zelfredzamer moeten maken. Weg van het sturend leiderschap door de top, naar organisaties waar elke medewerker op elk niveau verantwoordelijkheid opneemt, en zelf niet alleen zaken detecteert, maar daar ook mag naar handelen om ze te verbeteren. Social profit organisaties beseffen dat het lang ingeburgerde sturende leidinggeven niet langer de gewenste resultaten oplevert, maar plaats moet maken voor een coachend leidinggeven, dat het beste in elke werknemer naar boven zou moeten kunnen halen. Philippe Bailleur onderzoekt organisaties met al zijn zintuigen, en werkt als coach en architect aan het beter maken van organisaties.

 

Over zelfsturende teams

Na hem is het de beurt aan de CEO van het Wit-Gele Kruis, Katlyn Colman. Zij maakte samen met de Raad van Bestuur de drastische keuze om het klassieke organigram van deze organisatie voor thuiszorg om te vormen naar zelfsturende teams. Dit veranderingstraject droeg ze niet op aan het management, de hoofdverpleegkundigen of de ondersteunende diensten, ook niet aan de nieuw geïnstalleerde teamcoaches, maar wel aan de verpleegkundigen zelf. Colman spreekt over een proces van ontkenning, verwarring, een dal, om eruit te klimmen naar groei- het nu- en hopelijk bloei in de komende jaren. Ze maakt er geen geheim van dat de weg naar coachend leiderschap niet over rozen gaat, maar wel dat ze deze weg de moeite waard vindt. En dat Wit-Gele Kruis nu meer klaar is voor de uitdagingen van de zorg: de vergrijzing, de hoge werkdruk, minder middelen en minder personeel. Deze uitdagingen noodzaakten een nieuwe organisatievorm die er nu staat, en waar velen over praten als good practice op deze studiedag.

 

You see the world through how you feel

In de namiddag gaan we luisteren naar Jan Mouton van Acerta Consult. In een inspirerende sessie heeft hij het over vertrouwen geven aan de medewerkers in plaats van hen te wantrouwen en te controleren. Dat die medewerker zo veel makkelijker tot de beste versie van zichzelf komt, en dat wanneer dat gebeurt, de organisatie daar wel gaat bij varen.

Hij toont ons een knap filmpje, ‘You see the world through how you feel’, om aan te tonen dat aanpassen aan veranderende wereld, ook een kwestie is van goodwill om mogelijkheden te zien.

Mouton sluit af met een mooie quote.

De hemel is altijd blauw

Maar vaak zien we enkel de wolken

We hebben leiders nodig

Die spreken over de blauwe hemel.

 

En wat was onze conclusie?

Deze studiedag was inhoudelijk sterk en spoorde aan om de mouwen op te stropen, en te werken aan organisaties waar mensen graag willen werken. Het nieuwe normaal is dan een organisatie die je energie geeft en zo weinig mogelijk ‘emotionele vervuiling’ met zich meebrengt, vertelde Mouton. ‘You at your best’.

 

Zelf prijzen we ons gelukkig bij Infolearn, dat de organisaties waar we uitgenodigd worden, leiders hebben die de blauwe hemel zien, en daar met ons over willen spreken. Zo dragen we ons stukje bij aan de ontwikkeling, de zelfsturing en vooral de waardering van elke medewerker.