Vierdaagse werkweek de norm

Infolearn lanceert uniek HR-concept voor optimale werk-leefbalans

Lancering van ‘het nieuwe werken’

Per 1 september 2021 lanceert Infolearn een nieuw HR-concept voor alle veertig medewerkers in Nederland en België. We zijn daarmee een van de eerste organisaties in de Benelux die ‘het nieuwe werken’ praktisch vormgeeft op basis van (internationaal) onderzoek, feedback van medewerkers en lessen op basis van werken tijdens de pandemie. Het nieuwe HR-concept, dat vanaf september 2021 effectief is, omvat drie belangrijke componenten: hybride werken op kantoor, thuis en bij de klant, een persoonlijk mobiliteitsbudget voor alle medewerkers en een vierdaagse werkweek met behoud van fulltime salaris.

Prettige werk-leefbalans voor alle medewerkers

We hebben het HR-concept ontwikkeld en ingevoerd omdat we sterk geloven dat de juiste werk-leefbalans zorgt voor werkgeluk, duurzame inzetbaarheid en aantrekkelijk werkgeverschap. Met dit concept laten we zien dat we een innovatieve en vooruitstrevende IT-werkgever zijn die de medewerkers op nummer één zet. We gaan het nieuwe beleid de komende maanden nauwgezet evalueren en de ervaringen delen met andere ondernemers die op zoek zijn naar een concrete invulling van ‘het nieuwe werken’. Lees ook het artikel in Trouw: ‘Een Nijmeegs bedrijf schakelt over op een vierdaagse werkweek voor iedereen‘.

Rinske Willemsen, Business Operations Manager bij Infolearn:

❝Gelukkige medewerkers zijn duurzaam inzetbare medewerkers. Uit interne werkgelukonderzoeken bleek dat medewerkers die fulltime werken het een uitdaging vinden om alle ballen hoog te houden. Ze hebben ervaren dat eigen regie over waar en wanneer ze werken zorgt voor rust en balans. Met de invoering van een vierdaagse werkweek geven we hen meer ruimte voor ontspanning, zelfontplooiing of zorgtaken.

❝Een kortere werkweek is iets waar veel bedrijven het over hebben, maar in de praktijk nog weinig ervaring mee is. Bij Infolearn zetten we daarbij nog een extra stap door een nieuw HR-concept te ontwikkelen dat voor onze organisatie volledig tegemoet komt aan het werken anno 2021. Met ons vernieuwende concept geven we voor alle medewerkers handen en voeten aan ‘het nieuwe werken’.❞

Drieledig HR-concept

Onze circa 40 medewerkers hebben vanaf nu recht op:

  • Vierdaagse werkweek: Werkgeluk staat voorop bij Infolearn en daar hoort een goede werk-leefbalans bij. Medewerkers die fulltime werkten behouden hun salaris, en met de medewerkers die al vier dagen per week werkten is een nieuwe persoonlijke overeenkomst gesloten
  • Hybride werken: De afgelopen periode heeft uitgewezen dat hybride werken de weg vooruit is. Het is niet altijd nodig om op locatie af te spreken en vaak is thuiswerken effectiever en handiger dan reizen naar kantoor.
  • Mobiliteitsregeling: Iedere medewerker heeft unieke mobiliteitsbehoeften en kan daar, als hij of zij daar recht op heeft op basis van woon-werkafstand en functie, met een reiskostenvergoeding of persoonlijk budget invulling aan geven. Te denken valt aan private lease, (deel)auto, OV-kaart of (elektrische) fiets. Hiermee heeft iedereen de vrijheid om het eigen vervoer op maat te regelen.

Verwachtingen en ervaringen

Naast meer werkgeluk, minder verzuim, meer flexibiliteit en het aantrekken van nieuw talent, verwachten we, op basis van (internationaal) onderzoek, dat medewerkers in vier dagen ook efficiënter en effectiever gaan werken.

Rinske: ❝We gaan medewerkers helpen en coachen in de stap van vijf naar vier dagen. Zo is er een flink aantal klantafspraken dat online efficiënter kan verlopen, en af en toe vanuit huis werken blijkt voor meer concentratie en daarmee meer effectiviteit te zorgen. Daarnaast zijn we al gestart met de werving en onboarding van nieuwe collega’s om de uren die wegvallen deels op te vangen. Op die manier worden we als organisatie ook flexibeler.

Verder praten?

Heeft jullie organisatie vergelijkbare plannen om het werkgeluk te vergroten, of ben je gewoon nieuwsgierig naar de (eerste) ervaringen van Infolearn? Neem gerust contact met ons op om verder te praten!