Bijscholingsproject PentaPlus

Partners VIVES en Infolearn verzorgen e-learning voor Belgische zorgkundigen

E-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen in België

Infolearn B.V., aanbieder van een digitale leer- en ontwikkeloplossing, en Hogeschool VIVES, aanbieder van kwalitatief leeraanbod, intensiveren de onderlinge samenwerking. De partners zijn voor het project PentaPlus gevraagd om de e-learning van de ruim 75.000 aangesloten zorgkundigen te verzorgen. Deze opdracht volgt na recente hervorming in de zorgsector*, bedoeld om de verpleegkundige zorg verder te moderniseren. Diverse koepelverenigingen zoals Zorgnet-Icuro, VVSG, VLOZO, Zorggezind en Wit-Gele Kruis profiteren hierdoor van volledige ontzorging.

Totaaloplossing voor digitale bijscholing

Infolearn en VIVES slaan de handen ineen voor een totaaloplossing die zorgkundigen op een laagdrempelige en efficiënte manier hun certificering laat behalen. Infolearn levert de geïntegreerde online leeromgeving op basis van jarenlange ervaring op het gebied van digitaal leren, en Hogeschool VIVES ontwikkelt het leeraanbod op basis van wetenschappelijk onderbouwde kennis en methodieken. Vanuit didactisch oogpunt en op basis van diepgaande kennis van de zorgsector wordt het leeraanbod interactief, attractief en afwisselend gepresenteerd om de zorgkundigen te motiveren om het bijscholingstraject succesvol te doorlopen.

Vormingpentaplus.be

Christine Van Dam, Projectverantwoordelijke PentaPlus, vertelt waarom zij hebben gekozen voor de digitale leer- en ontwikkeloplossing van Infolearn:

De leeromgeving zit erg goed in elkaar

❝De omgeving voor PentaPlus is heel erg mooi en exact wat we verwacht hadden – of eigenlijk zelfs meer. Het is een tof project, want het is voor ons ook de eerste keer dat we een dergelijk project insteken met een digitaal platform. België is nog heel traditioneel in opleiden, maar samen met Infolearn en Hogeschool VIVES maken we er iets van.❞

Infolearn bracht het project PentaPlus iets nieuws

❝Wat Infolearn visueel kan bieden, dat vonden we doorslaggevend; niet te moeilijk, niet te makkelijk, maar wel heel interactief.❞ Infolearn levert voor het bijscholingsproject PentaPlus het geïntegreerde online leerplatform en contentpartner Hogeschool VIVES ontwikkelde alle e-learningmodules. Attractief én efficiënt digitaal leren, met oog voor de eindgebruiker.

Reistijd wordt leertijd

❝De meeste zorgkundigen hebben weinig zin om eerst kilometers met de auto of het openbaar vervoer naar een opleiding te reizen.❞ De theoretische bijscholing van het project PentaPlus is digitaal uitgerold om het zowel de werkgevers als de werknemers zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Partners Infolearn en Hogeschool VIVES

“Zeker in deze tijden waar we contactluw met elkaar moeten omgaan, komt de meerwaarde van digitaal leren des te meer naar boven”, zegt Lisa Kerckhof, Coördinator van het expertisecentrum zorginnovatie bij VIVES. “PentaPlus biedt onze Vlaamse zorgkundigen de kans om de e-learning van deze vijf verpleegkundige handelingen op hun eigen tempo te volgen, zonder vast te hangen aan een uitgestippeld lessenrooster. Bovendien hoeven zorgorganisaties deze zorgkundigen niet te missen op de werkvloer omwille van vaste lesdagen.”

“We zijn enorm trots dat er binnen het project PentaPlus voor onze geïntegreerde leer- en ontwikkeloplossing is gekozen”, zegt Jos Hertel, Directeur bij Infolearn. “Op basis van klantervaringen zorgen we ervoor dat onze digitale oplossing volledig is afgestemd op de noden om te kunnen blijven voldoen aan de eisen voor kwaliteit en certificering.”

Toekomstige samenwerking

De partners verwachten in de toekomst gezamenlijk meer totaaloplossingen te leveren; in de zorg, maar eventueel ook in andere sectoren. “Op termijn hopen we zeker meer scholingsprojecten omtrent blended learning op deze manier samen te faciliteren omdat dit uiteindelijk de eenvoudigste, efficiëntste manier is voor digitale bij- en nascholing van alle medewerkers”, zegt Hertel van Infolearn. “Beide organisaties volgen de trends en ontwikkelingen op het gebied van educatie, technologie en healthcare heel nauw,” vult Kerckhof van VIVES aan, “we houden graag de vinger aan de pols en geven waar mogelijk samen gehoor aan de uiteenlopende uitdagingen van zorgorganisaties en zorgprofessionals.”

Meer informatie?

Ontdek in deze brochure over PentaPlus de procedure en modaliteiten van het project. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden van digitaal leren en ontwikkelen voor jullie organisatie.

*Het Koninklijk Besluit 27/02/2019 maakt uitbreiding van het takenpakket van zorgkundigen mogelijk. Wie al als zorgkundige werkt moet een bijkomende opleiding volgen om zich te certificeren voor de nieuwe handelingen. Dit bestaat uit e-learning in combinatie met een stage om zorgkundigen de opleiding zo efficiënt en effectief mogelijk aan te bieden.